Nowe oblicze 4K

Nowe oblicze 4K
Rejestracja materiału 4K większości kojarzy się z dużymi, profesjonalnymi i skomplikowanymi kamerami. Od niedawna można śmiało powiedzieć, że tak nie jest! Pracownicy Działu Sieci PCSS, jako pierwsi w Polsce, testują małą kamerę 4K, która na dodatek rejestruje obraz z prędkością 60 klatek na sekundę i posiada wyjście live!
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe otrzymało do testów najnowszą kamerę 4K firmy JVC, GY-HMQ10. Dzięki uprzejmości Professional Market, mogliśmy przez tydzień próbować technologii 4K mieszczącej się w dłoni. Kamera JVC przypomina zwykłą konsumencką kamerkę lepszej klasy. Jednak jest tak tylko na pozór, gdyż kryje ona w sobie wielkie możliwości.

GY-HMQ10 rejestruje obraz w rozdzielczości 3840×2160 (czyli 4 razy fullHD) jak i standardowo w HD. Zapewnia to ogromną ilość szczegółów oraz niesamowitą ostrość obrazu. Dodatkowo kamera JVC wychodzi daleko naprzeciw najnowszym standardom, gdyż rejestracja odbywa się z prędkością aż 60 pełnych klatek na sekundę! Dzięki tym możliwością ruchomy obraz staje się niesamowicie płynny, a oglądany na ekranie lub telewizorze w pełnej rozdzielczości sprawia wrażenie rzeczywistego widoku z okna. Kamera jako jedyna na świecie (oprócz kamery ASTRO) posiada wyjście 4K live, które realizowane jest za pomocą 4 złącz mini HDMI. Dzięki temu możliwa jest prezentacja lub transmisja płynnego obrazu wysokiej rozdzielczości w czasie rzeczywistym, co daje zupełnie nowe spojrzenie np. na usługi wideokonferencji. Zadziwiający jest fakt, że inżynierom z JVC udało się wszystko to pomieścić w tak niewielkiej obudowie o małej wadze. Jednak absolutnie największą zaletą kamery jest jej cena, która na Polskim rynku wynosi zaledwie ~23tys. zł.

Na początku maja przeprowadzone zostały testy kamery JVC w plenerze. Jako źródło odniesienia użyto posiadanej kamery RED ONE. Podczas testów zarejestrowano wiele ujęć, prezentujących ogromny potencjał technologii 4K 60p jaką kryje w sobie kamera JVC. Kamera niestety nie posiada tak dobrej plastyki obrazu jak RED ONE, gdyż wyposażona została w niewymienną optykę. Dodatkowo równoległy zapis na czterech kartach SD poddawany jest dużej kompresji, przez która obraz dodatkowo traci na jakości.