Wybrano 5 najlepszych projektów w ramach programu Intel® AI for Youth

Wybrano 5 najlepszych projektów w ramach programu Intel® AI for Youth

Po roku pełnym wyzwań, Intel wraz z Fundacją Orange oraz Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym zakończył kolejną edycję programu Intel® AI for Youth w Polsce świętując osiągnięcia uczniów i nauczycieli w trakcie wirtualnego finału. Partnerami zaangażowanymi w szkolenie są Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Sieć Edukatorów Konsorcjum PIONIER Research & Classroom oraz Fundacja Zwolnieni z Teorii.

Zakończona edycja programu była wyjątkowa, została przeprowadzona w całości w sposób zdalny. Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron, 19 nauczycieli uczestniczyło w szkoleniu na AI coach’a, ponad 200 uczniów zostało przeszkolonych z metodyki Intel® AI for Youth i stworzyło 26 autorskich projektów społecznych. Do finału konkursu zakwalifikowało się 12 projektów, które przez miesiąc były pod opieką mentorów z firmy Intel. Po drugiej rundzie oceny, wybrano 5 najlepszych projektów, z których 2 dostały nagrody główne:

• I nagroda w konkursie – „Mike The Glove”, projekt stworzony przez uczniów z Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Kole. Projekt prezentuje wizję ekosystemu narzędzi, który ułatwia osobom niepełnosprawnym wykonanie pewnych czynności poprzez ich automatyzację.

• II nagroda w konkursie – „Biometria oparta o EKG”, projekt stworzony przez ucznia z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie. Projekt wykorzystuje sieci neuronowe w celu biometrycznej idenyfikacji osoby na podstawie samego sygnału EKG.

• Wyróżnienie – „Zmęczenie plagą dzisiejszego świata – detekcja oraz analiza użytkownika”, projekt stworzony przez ucznia z Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Iłży. Projekt to detektor zmęczenia, który ma na celu rozpoznanie zaśnięcia użytkownika poprzez analizę danych.

• Wyróżnienie – „BreedSelector – Inteligentny dobór rasy psa na podstawie wywiadu”, projekt stworzony przez uczniów z Zespółu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie. „BreedSelector” to aplikacja, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji aby dobrać odpowiednią rasę psa do potrzeb i możliwości użytkownika na podstawie przeprowadzonej ankiety.

• Wyróżnienie – „Bike4Map”, projekt stworzony przez uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Płocku oraz Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszko w Gostyninie. „Bike4Map” to aplikacja dla miłośników kolarstwa, która przy współpracy ze stroną internetową, wyszukuje trasy rowerowe o różnym poziomie trudności, stopniu przewyższeń, długości oraz typie powierzchni w Polsce.

„Jesteśmy bardzo wdzięczni nauczycielom i uczniom za podjęcie dodatkowego wysiłku w dobie zdalnej edukacji aby promować kompetencje przyszłości. Gratuluję uczniom doskonałych projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz nauczycielom odwagi w zdobywaniu nowych kompetencji” – Bartosz Ciepluch, Vice President, Intel

Intel® AI for Youth to globalny program zainicjowany w Polsce, skierowany dla uczniów szkół ponadpodstawowych, którego celem jest demistyfikacja i demokratyzacja dostępu do sztucznej inteligencji. Obecnie program jest wdrażany w 15 krajach na całym świecie, ale to w Polsce wystartował jako pierwszy w regionie. Program pilotażowy został przeprowadzony w 2019 i uczestniczyło w nim 100 uczniów ze szkół średnich z Poznania i z Gdańska. Oficjalne zakończenie programu pilotażowego oraz rozdanie nagród za najlepsze projekty uczniowskie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji odbyło się w grudniu 2019 roku w Ministerstwie Rozwoju.

Równocześnie firma Intel nieustannie współpracuje z organizacjami wspierającymi nowoczesną edukację w Polsce nad dalszym skalowaniem programu. Już po wakacjach ogłoszone zostaną kolejne, ambitne projekty związane z wdrażaniem edukacji dotyczącej sztucznej inteligencji w polskich szkołach.
Program Intel® AI for Youth jest częścią społecznego zaangażowania firmy Intel na 2030 rok, w ramach którego Intel chce nawiązać współpracę z rządami w 30 krajach i 30 000 instytucjami na całym świecie i jest zaangażowany w przeszkolenie ponad 30 milionom osób w zakresie sztucznej inteligencji.