Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe zapewnia dostęp do e-Infrastruktury na światowym poziomie zarówno dla środowiska naukowego jak i biznesowego. Od 30 współpracujemy zarówno z instytucjami badawczymi, by w ramach wspólnych projektów eksplorować nowe obszary wyzwań nauki, jak i z partnerami przemysłu, zarówno tymi dopiero startującymi na rynku, jak i dużymi przedsiębiorstwami, dla których nasze kompetencje i doświadczenie mogą stać się silnym atutem rozwoju konkurencyjnej innowacji.
Inteligentne miasta i społeczeństwo obywatelskie to jedna z dziedzin naszej aktywności. Ważnym obszarem naszych działań jest integracja i wdrażanie wyników prac naukowych w formie usług rozwijanych w partnerstwie z jednostkami sektora publicznego, pełniącymi rolę partnera merytorycznego – m.in. administracji publicznej, medycyny, oświaty oraz sfery społecznej. W ramach tej ścieżki aktywności PCSS współpracując od 1996 roku z Miastem Poznań stworzył i rozwija systemy informacyjno-usługowe wspierające samorząd miejski, jak również oferuje innowacyjne usługi mieszkańcom Poznania, w tym platformę informacyjno – usługową dla Miasta Poznań (Miejski Informator Multimedialny), system wspomagający rekrutację do szkół, internetową platformę Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, czy miejską Platformę Otwartych Danych.
Jeśli jesteś zainteresowany naszymi usługami i współpracą zapraszamy do kontaktu.
JAKUB KAMZA
Sales Coordinator
GSM: 504 650 301
jkamza@man.poznan.pl
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe
Ul. Jana Pawła II 10
61-139 Poznań
Usługi Chmurowe i Centrum danych

Co otrzymujesz?
- możliwość zwiększenia dostępności, wykorzystania i wymiany danych,
- poprawę jakości udostępnianych danych,
- narzędzie zapewniające dane źródłowe dla różnorodnych aplikacji,
- zintegrowane środowisko pozwalające na odkrywanie wiedzy w oparciu o zgromadzone dane.
IaaS (Infrastructure as a Service)
Są to serwery wirtualne, w ramach których dostarczamy szybkie, bezpieczne i skalowalne środowisko do szerokich zastosować.
PaaS (Platform as a Serivce)
To dedykowana infrastruktura realizowana zgodnie z unikalnymi potrzebami Klienta. Nasz zespół specjalistów zaplanuje, dobierze i skonfiguruje, wszystkie parametry techniczne platformy: moc obliczeniową, przestrzeń dyskową i przepustowość w sieci. Dodatkowo po wdrożeniu usługi, Twoja platforma będzie objęta całodobowym monitoringiem wraz z wsparciem zespołu inżynierów.
Kolokacja serwerów
Wynajem przestrzeni dla urządzeń w naszym Data Center z gwarantowanym bezpieczeństwem energetycznym i fizycznym.
Transmisja Danych
Usługa dostępu do Internetu oraz zestawiania połączeń punkt-punkt w sieci światłowodowej PIONIER na terenie kraju w technologii DWDM z prędkościami 10GE i 100GE lub alien lambda. Infrastruktura informatyczna, w tym dostęp do obliczeń dużej mocy, dla wielu dziedzin nauki stanowi warunek rozwoju. PIONIER od początku swojego istnienia jest aktywnym partnerem zespołów naukowych z wielu dziedzin. Ekosystem sieciowy PIONIER rozwija się w kierunku terabitowych przepustowości, oferując usługi wspierające cyfrowe innowacje. Jest to istotny element otwartej nauki, rozwijanej w Unii Europejskiej w ramach inicjatywy EOSC (European Open Science Cloud).
NABÓR

System Nabór 2023 jest pierwszym systemem łączącym w sobie rekrutację do wszystkich szczebli placówek oświatowych: żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz burs i internatów. System Nabór składa się z dwóch modułów: Rekrutacja i Praca bieżąca.
Moduł Rekrutacja pozwala na przeprowadzanie rekrutacji do poszczególnych typów placówek.
Moduł Praca bieżąca służy do bieżącej rekrutacji oraz przechowywania aktualnych informacji na temat przydziału poszczególnych uczniów do oddziałów, na poziomie wszystkich roczników.
Jak działa NABÓR?
System Nabór 2023 zbiera dane o kandydatach ze wszystkich szkół regionu w centralnej bazie danych, a następnie wyznacza jednoznaczny przydział uczniów do poszczególnych placówek, szkół oraz oddziałów w szkołach ponadpodstawowych. Przy dokonywaniu przydziału pod uwagę brane są liczby punktów, które zdobyte zostały przez kandydatów oraz lista preferencji.
Co otrzymujesz?
- skuteczny, bezpieczny, elastyczny i prosty w obsłudze system,
- dostęp do wyników rekrutacji praktycznie natychmiast po wprowadzeniu danych,
- źródło danych, pozwalające dostosować swoją ofertę edukacyjną do aktualnych potrzeb,
- możliwość kontroli obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, szkolnego i obowiązku nauki,
- kopie wszystkich newralgicznych elementów systemu, co zapewnia bezpieczeństwo danych na dużo wyższym poziomie, niż w powszechnie stosowanych systemach informatycznych,
- oszczędność środków finansowych oraz system, który wykorzystuje działającą już w szkołach infrastrukturę, w tym sprzęt komputerowy,
- dostęp do informacji o przebiegu rekrutacji, możliwy z każdego etapu działania systemu.
Jak wygląda proces rekrutacji wspomagany systemem NABÓR?
- wprowadzenie informacji o żłobkach, przedszkolach, szkołach i oddziałach, co umożliwia stworzenie internetowego informatora dla kandydatów,
- wybór placówek, szkół,
- dostarczenie listy preferencji, świadectwa kandydatów oraz wyniki testów,
- spotkanie dyrektorów,
- uruchomienie procedury naboru, w trakcie której rozstrzygane są sytuacje konfliktowe.
Wynikiem tego spotkania są gotowe raporty dla placówek o kandydatach przyjętych, przyjętych do innej szkoły, nieprzyjętych oraz dostępnych wolnych miejscach. Możliwe jest też kwalifikowanie kandydatów przez komisje rekrutacyjne w sposób ręczny z pominięciem automatycznego algorytmu. Niewątpliwą zaletą systemu Nabór jest dostęp do informacji o przebiegu rekrutacji, możliwy z każdego etapu działania systemu.
OTWARTE DANE

Otwarte Dane to platforma służąca do gromadzenia, udostępniania i zarządzania zbiorami danych generowanych przez Urząd Miasta i jednostki administracyjne z nim powiązane. Podstawowym celem Platformy jest możliwość zapewnienia dostępu do plików w trybie otwartym dla wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem tej informacji do własnych potrzeb oraz tworzenia raportów i analiz na potrzeby własne. Platforma może być również miejscem integrującym różnego rodzaju aplikacje oparte na analizie dostępnych danych, które będą wzbogacały wiedzę na temat różnorodnych aspektów funkcjonowania miasta. Mogą to być proste wizualizacje oparte o dane jak również aplikacje wykorzystujące zaawansowane procesy analityczne uruchomione na zaawansowanej infrastrukturze informatycznej Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego.
Co otrzymujesz?
- skuteczny, bezpieczny, elastyczny i prosty w obsłudze system,
- dostęp do wyników rekrutacji praktycznie natychmiast po wprowadzeniu danych,
- źródło danych, pozwalające dostosować swoją ofertę edukacyjną do aktualnych potrzeb,
- możliwość kontroli obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, szkolnego i obowiązku nauki,
- kopie wszystkich newralgicznych elementów systemu, co zapewnia bezpieczeństwo danych na dużo wyższym poziomie, niż w powszechnie stosowanych systemach informatycznych,
- oszczędność środków finansowych oraz system, który wykorzystuje działającą już w szkołach infrastrukturę, w tym sprzęt komputerowy,
- dostęp do informacji o przebiegu rekrutacji, możliwy z każdego etapu działania systemu.
Funkcje Platformy Otwartych Danych:
Gromadzenie danych
Platforma zapewnia uniwersalny model pozwalający na opisywanie zbiorów danych w usystematyzowany sposób. Dla każdego zasobu cyfrowego generowana jest w sposób automatyczny reprezentatywna próbka danych, na podstawie której tworzone są przykładowe wizualizacje
Zarządzanie danymi
Platforma dostarcza narzędzi niezbędnych do monitorowania procesów utrzymania aktualności zbiorów danych, dostępności źródeł i ewidencję incydentów. Pozwala to na zagwarantowanie wysokiej dostępności oraz jakości publikowanych zbiorów danych
Udostępnianie danych
Trzon Platformy stanowi mechanizm wyszukiwania, który pozwala na odnalezienie odpowiedniego zbioru danych na podstawie podanych przez użytkownika słów kluczowych.
Portal pozwala na wizualizację danych źródłowych w formie tabeli, wykresu przedstawiającego relację dowolnych cech, mapy – jeśli dane źródłowe zawierają aspekt przestrzenny, api – jeśli dane źródłowe dostępne są przez dedykowane api funkcjonujące poza Platformą.
Aplikacje analityczne
Infrastruktura i narzędzia analityczne udostępniane przez PCSS mogą być użyte w celu realizacji dowolnych scenariuszy analitycznych, począwszy od przygotowania prostych opracowań w formie wizualizacji czy statystyk, poprzez integrację różnych zbiorów danych, a na budowie i uruchamianiu modeli uczenia maszynowego skończywszy. Opracowane wizualizacje mogą być wykorzystane w formie ilustracji w publikacjach. Ponadto zarówno dane jaki i modele uczenia maszynowego mogą być udostępniane przez Platformę na rzecz kolejnych aplikacji, realizujących specyficzną logikę biznesową na rzecz swoich użytkowników.
PROSTE PISMO

To platforma, za pomocą której urzędy, instytucje, firmy mogą upraszczać pisma i dokumenty pod kątem językowym, tak aby ich treść była zrozumiała dla odbiorcy. Platforma PROSTE PISMO jest realizowana i rozwijana przy współpracy naukowców, urzędników oraz informatyków, którzy wspólnie tworzą łatwe w zrozumieniu pisma urzędowe. By w pełni wykorzystać możliwości platformy, nie jest wymagana instalacja specjalistycznego oprogramowania, wystarczy tylko przeglądarka internetowa.
Jak działa PROSTE PISMO?
Pisma
Zadaniem platformy jest zebranie w jednym miejscu podstawowych i najczęstszych typów pism wysyłanych przez dany urząd, które powinny zostać uproszczone. Pisma dodawane są do bazy przez użytkowników z uprawnieniami redaktora, a mogą zostać pobrane i być przeglądane przez każdego zalogowanego użytkownika.
Językoznawcy i eksperci mogą przeglądać pisma i dla każdego z nich (w specjalnym widoku) proponować zmiany i korekty, a także dodawać do słownika uproszczeń proponowane zamienniki. Posiadają także możliwość skorzystania z funkcji generowania zmian automatycznych (opartych na aktualnej zawartości słownika).
Baza pism posiada prostą wyszukiwarkę oraz filtry pozwalające w łatwy sposób odnaleźć dane pismo, z którego chcemy skorzystać. Dostęp do bazy możliwy jest wyłącznie dla zalogowanych użytkowników.
Szablony
Po uproszczeniu pisma można na jego podstawie utworzyć szablon, z polami do uzupełnienia przez urzędników, takich jak np. data, znak sprawy, dane klienta, kontakt i inne. W efekcie powstaje zestaw prostszych w warstwie językowej, pism szablonowych, ujednoliconych pod względem treści, formy i gotowych do użycia w komunikacji z odbiorcami.
Słownik
Opracowany przez językoznawców słownik uproszczeń zawiera frazy tekstowe i proponowane dla nich zamienniki. Jest wykorzystywany przy generowaniu propozycji zmian automatycznych. Podstawowa wersja słownika przygotowana została przez ekspertów z UAM we współpracy z Urzędem Miasta Poznania.
Co otrzymujesz?
Dzięki prostym w interpretacji pismom urzędowym odbiorcy rozumieją treść pisma i wiedzą, co mają zrobić, a tym samym:
- zmniejsza się liczba kontaktów z urzędem w celu wyjaśnienia treści pisma,
- zmniejsza się liczba spraw, w których należy przesyłać upomnienia (wynikające z niezrozumienia pisma),
- występuje pozytywne postrzeganie urzędu przez odbiorców pism (satysfakcja / doświadczenie z kontaktu z urzędem jest wysokie).
Operacyjne działania urzędu są zoptymalizowane ze względu na:
- ujednoliconą bazę pism, zapewniającą wysoką jakość komunikacji ze względu na weryfikacje pism przez grono specjalistów,
- łatwe wdrażanie nowych osób w bieżące sprawy urzędu (gotowy zestaw szablonów do wykorzystania),
- możliwość wprowadzania zmian w jednym miejscu, co minimalizuje ryzyko pojawienia się błędu (np. brak aktualizacji na lokalnym komputerze).
Funkcje
Platforma posiada następujące funkcje:
- gromadzenie pism w bazie,
- upraszczanie pism przez ekspertów,
- konstruowanie słownika uproszczeń,
- automatyczne upraszczanie pism z wykorzystaniem słownika,
- tworzenie szablonów (pism modułowych) do wykorzystania przez urzędników,
- przeszukiwanie i filtrowanie zarówno pism, szablonów jak i słownika.
PSNC Aerospace Lab
– MONITORING REKLAM DLA MIAST

Wspiera rozwój nowych rozwiązań z zastosowaniem robotów i dronów w cyfrowym mieście. Wykorzystując potencjał infrastruktury teleinformatycznej i dedykowanych laboratoriów, w tym floty bezzałogowych statków powietrznych, podejmuje wyzwania współtworzenia cyfrowych usług i rozwiązań, między innymi w infrastrukturze miejskiej.
PSNC Aerospace Lab przygotowało koncepcję systemu do cyklicznego monitoringu reklam, wykrywania reklam nielegalnych, określenia właściciela reklamy oraz jej wymiarów. Dzięki zmianom w prawie, samorządy mogą walczyć skutecznie z zaśmiecaniem przestrzeni miejskiej wprowadzając uchwały krajobrazowe, a dzięki temu narzędziu jednostki samorządu terytorialnego będą mogły np. nałożyć kary urzędowe za ustawianie nielegalnych nośników reklamowych.
Jak to działa?
Do detekcji reklam i klasyfikacji ich legalności wykorzystujemy pojazdy komunikacji miejskiej, które doposażymy w systemy kamer, lub śmieciarki, które są wyposażone w systemy monitorujące. Pojazdy będą wyposażone w moduły lokalizacji satelitarnej (GPS), co umożliwi określenie lokalizacji geograficznej reklamy.
Po zaklasyfikowaniu reklamy jako nielegalnej, drugą fazą działania jest inspekcja z wykorzystaniem drona z kamerą, który przeprowadzi zautomatyzowaną misję, aby precyzyjnie określić powierzchnię reklamy oraz dostarczyć wymaganą dokumentację fotograficzną.
Rezultaty działania systemu trafią do dedykowanego portalu, który wesprze zautomatyzowaną wysyłkę decyzji administracyjnych.
Co otrzymujesz?
- cykliczny przegląd sytuacji związanej z nośnikami reklamowymi w twojej gminie,
- automatyczną detekcję i kwalifikację reklam w oparciu o wystawione pozwolenia,
- raport z dokładnym pomiarem powierzchni reklamowej i geolokalizacji reklamy, ze wskazaniem numeru działki, na podstawie którego można rozpocząć procedury prawne,
- ograniczenie kosztów dzięki automatyzacji procesu.
PAKIET DInGO
DIGITIZE and GO!

Pakiet DInGO to zestaw narzędzi, który wspiera instytucje kultury i nauki w realizacji zadań związanych z digitalizacją, udostępnieniami i przechowywaniem cyfrowych zasobów dziedzictwa kulturowego. W jego skład wchodzą systemy dLab, dLibra, dMuseion oraz dArceo. dLibra, dMuseion, dArceo wykorzystywane one są do realizacji poszczególnych etapów w ramach całościowego procesu digitalizacji. dLab natomiast umożliwia ich współdziałanie, dając w rezultacie kompletny system do masowej i profesjonalnej digitalizacji. Oprogramowanie z pakietu DInGO wdrażane jest w Polsce od 2002 roku. Z sukcesem udało nam się zrealizować wiele wdrożeń oraz indywidualnych zleceń zarówno na potrzeby pojedynczych podmiotów, jak i konsorcjów. Z naszych rozwiązań korzysta już kilkaset instytucji i firm w Polsce i za granicą.
Co otrzymujesz?
- organizację procesu digitalizacji z uwzględnieniem współpracy z zewnętrznymi pracowniami digitalizacji,
- automatyzację prac związanych z rozpoznawaniem tekstu (np. OCR),
- automatyczną konwersję danych źródłowych (plików master/plików wzorcowych) do wersji prezentacyjnej,
- długoterminowe przechowywanie danych źródłowych zgodnie z modelem OAIS,
- budowanie portali dostępowych do obiektów cyfrowych, poprzez tworzenie bibliotek, repozytoriów, muzeów o galerii cyfrowych.
Zawartość pakietu: