Crisis Management Workshop (CLAW) 2021

Crisis Management Workshop (CLAW) 2021

Trzeci rok z rzędu PCSS był zaangażowany w organizację warsztatów CLAW z zarządzania sytuacjami kryzysowymi dla społeczności projektu GÉANT. Podobnie jak w ubiegłym roku sytuacja związana z pandemią, zmusiła organizatorów do stworzenia zupełnie nowej formy przeprowadzenia szkolenia, w całości w formie on-line. W tegorocznej edycji udział wzięło sto osób z całego świata, oprócz europejskich instytucji gościliśmy także przedstawicieli Kanady, Ghany i Australii.

W 2019 roku szkolenie odbyło się w przestrzeniach CBPIO, w Poznaniu; w kolejnych latach pandemia nie pozwoliła na zorganizowanie spotkania na żywo, ale nie przeszkodziła w opracowaniu i przeprowadzeniu interaktywnych zajęć w wersji online. Guilder Kingdom, czyli fikcyjne państwo w Europie, z fikcyjną historią, flagą i herbem, a nawet hymnem i językiem; na potrzeby warsztatu stworzono w PCSS mapę sieci NREN (GuilREN), w której toczą się wymyślone, ale prawdopodobne historie kryzysów związanych z cyfryzacją na poziomie państwowym.

Uczestnicy wirtualnego spotkania wybierają się do Guilder, wcielając się w rolę inżynierów sieci akademickiej. PCSS wykorzystując zaplecze tworzenia multimediów opracowuje za każdym razem interaktywne tło całej historii przyjmując konwencję telewizyjnych newsów, interaktywnego filmu w obrazach-slajdach komiksowych, czy słuchowisk z podkładem muzycznym, efektami dźwiękowymi i lektorem w tle. Wszystkim wyborom towarzyszy klimat współpracy różnych odpowiedzialności oraz presja czasu i podmiotów oczekujących właściwych rozwiązań – ministerstw, władz uczelni, mediów. W trakcie warsztatów uczestnicy muszą „zatrzymać się” kilkukrotnie, by przedyskutować w podgrupach najlepsze rozwiązanie. Finalnie wszyscy głosują na jedno z czterech alternatywnych rozwiązań, by wspólnie zobaczyć efekt swoich wyborów. Poszczególne historie opowiada się w taki sposób, by uczestnikom udało się kontynuować wątki rozpoczęte w latach ubiegłych i niejako zapowiadać kolejną edycję.

Historia w tym roku przenosi się do niewielkiego miasta Oeucumene na zachodzie kraju, gdzie na terenie Uniwersytetu Technicznego dochodzi do kryzysu związanego z jednoczesnymi problemami technicznymi sprzętu sieciowego, dochodzeniem policyjnym w sprawie ataku hakerskiego na transport publiczny (to było tematem ubiegłorocznego spotkania) oraz możliwymi oskarżeniami o oszustwo grupy kilku profesorów uczelni. Słowem: pełne ręce roboty dla wielu zaangażowanych osób, w które wcielali się uczestniczy CLAW.

Na potrzebę szkolenia wyprodukowano specjalne narzędzie zdalne, które stanowiło centrum informacyjne całego warsztatu. Plany, szkice, informacje, z których można było pod presją czasu kreować scenariusze rozwiązań w odpowiednim momencie pojawiały się na pulpicie aplikacji webowej uczestników. W tle słychać było odgłosy intensywnej pracy biurowej, którą przerywały… telefony od zainteresowanych kryzysem osób: Pani Rektor uczelni, jej asystentów oraz czołowe media w kraju. Narzędzie, sterowane przez moderatora – leadera grupy umożliwiało także wybranie z książki adresowej 13 osób, które mogły udzielić dodatkowych informacji, lub które dodatkowej informacji domagały się od grupy antykryzysowej. Nagrane wcześniej wypowiedzi brzmiące jak rozmowa telefoniczna były odtwarzane bezpośrednio do playera w przeglądarce uczestnika, dając wrażenie realnej rozmowy. 5 rund, prolog i epilog warsztatów miały charakter narracji i dialogu znanego detektywa ze swoim asystentem, na kształt klasycznych kryminałów o Sherlocku Holmesie, w postaci słuchowiska „A Study in Chaos”.

Prezentacje, szkolenia z zarządzania stresem i informacją w warunkach kryzysowych oraz dwugodzinny, interaktywny warsztat w 10 grupach jednocześnie po raz kolejny udowodnił, że event z rozwiązywania sytuacji kryzysowych może odbyć się w wyjątkowych, swoiście kryzysowych okolicznościach, nadając zupełnie nową, kreatywną formę zdalnej współpracy. Na sam koniec okrasiliśmy wysłuchane głosy filmowym epilogiem, w którym wszystkie występujące postacie pokazały się na zdjęciach… oczywiście wygenerowanych z użyciem sztucznej inteligencji!

Damian Niemir