Publiczne testy podręczników do przedmiotów humanistycznych i przyrodniczych

Publiczne testy podręczników do przedmiotów humanistycznych i przyrodniczych
30 czerwca 2014 r. we Wrocławiu na Uniwersytecie Przyrodniczym oraz na Uniwersytecie Wrocławskim oddane zostaną do testowania rozdziały kolejnych e-podręczników. Partnerzy zaprezentują wersje wybranych testowych lekcji do przedmiotów: przyroda (II etap edukacyjny), geografia i biologia (III etap edukacyjny), a także przykładowe lekcje e-podręczników do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu opracowuje serię e-podręczników do przedmiotów przyrodniczych pod wspólnym tytułem „Świat pod lupą”. W szczególności pracuje nad 21 e-podręcznikami do: przyrody, biologii, chemii, fizyki, geografii, edukacji dla bezpieczeństwa dla 3 ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjum oraz pierwszej klasy liceum. Przygotowuje także ponad 600 dodatkowych zasobów metodycznych i dydaktycznych.

Prezentowane 30 czerwca 2014 r. wersje testowe wybranych lekcji do przedmiotów: przyroda (II etap edukacyjny), geografia i biologia (III etap edukacyjny) pokazują spójne założenia przyjęte dla wszystkich e-podręczników do przedmiotów przyrodniczych, m.in.:

  • jednolita i powtarzalna struktura lekcji umożliwiająca sprawny dostęp do pożądanych typów informacji. Lekcje wyczerpują zagadnienia wskazane w podstawie programowej, ale także uwzględniają treści dodatkowe;
  • narzędzia dydaktyczne wykorzystujące specyfikę e-podręcznika, dobrane pod kątem wzbudzania w uczniu ciekawości poznawczej (barwne ilustracje, zadania interaktywne, filmy, animacje), kształtowania samodzielności (zadania z możliwością sprawdzenia odpowiedzi, z podpowiedziami – w formie pytań naprowadzających lub odesłań do odpowiednich fragmentów lekcji) i myślenia naukowego (odwołanie do codziennych doświadczeń ucznia, zachęcanie do stawiania hipotez i wyciągania wniosków, weryfikacji wiedzy potocznej);
  • dla nauczyciela – obudowa dydaktyczna obejmująca program nauczania z co najmniej dwiema wersjami rozkładu materiału, konspekty wybranych lekcji, karty pracy uczniów, sprawdziany do ewaluacji lekcji, testy sprawdzające.

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu realizuje precyzyjne powiązanie e-zasobów do przedmiotów przyrodniczych na różnych poziomach wyznaczanych z jednej strony przez podstawę programową i poziom nauczania, z drugiej zaś – przez powiązania międzyprzedmiotowe umożliwiające integrowanie wiedzy z wielu dziedzin i budowanie całościowego obrazu świata.

Nad przygotowaniem serii e-podręczników z przedmiotów humanistycznych do szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej czuwa kilkudziesięcioosobowy zespół specjalistów z Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorzy, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach, opracowali treści, które umożliwią nauczycielom przeprowadzanie lekcji o zupełnie nowej jakości. W założeniach e-podręczników z języka polskiego, historii i społeczeństwa, historii oraz wiedzy o społeczeństwie zarówno koncepcja metodyczna, teksty, zdjęcia, multimedia, jak i wygląd podporządkowane są użyteczności i atrakcyjności zajęć prowadzonych przez nauczycieli.

Dlatego również sposób prezentowania e-podręczników został specjalnie opracowany na te potrzeby. Autorom zależy na tym, aby w jak największym stopniu przybliżyć uczniom opisywane tematy, zjawiska i procesy, a zagadnienia do tej pory odległe i często teoretyczne – ukonkretnić.

Wizję e-podręcznika z języka polskiego wyrażają cztery idee: rozwój osobisty ucznia, autorytet nauczyciela, mapa wiedzy i retoryka w metodyce. Autorzy mają nadzieję, że będzie to podręcznik rozwoju osobistego. Zwłaszcza w gimnazjum – zaproponowano uczniom podróż poprzez najważniejsze etapy kształtowania się dojrzałej tożsamości. Celem tej podróży jest „refleksyjne Ja”. Kontakt z literaturą i malarstwem czy rozmawianie o komunikacji pozwolą uczniom zobaczyć siebie we wszystkich sytuacjach.

Podczas tworzenia e-podręczników z historii autorom przyświecała przede wszystkim jedna myśl – rozwijać w uczniach ciekawość i wolność poszukiwania, prowokować do aktywności – stąd bowiem bierze się prawdziwa wiedza i tak kształtują się trwałe umiejętności. Na każdym etapie nauczania uczeń będzie kształtował inne umiejętności – w szkole podstawowej pozna podstawy rozumienia procesu historycznego. W gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej będzie doskonalić krytyczne myślenie, rozumienie procesów społecznych, identyfikowanie symboli ważnych dla różnych społeczeństw, wreszcie – będzie mógł nauczyć się rozumienia i konstruowania wypowiedzi odwołujących się do argumentacji historycznej.

E-podręcznik do wiedzy o społeczeństwie to nowoczesne narzędzie do nauczania, to podręcznik zmieniający sposób podejścia do przekazywania wiedzy i uczenia się, łączący wysoki poziom merytoryczny z atrakcyjną formą i multimedialnymi elementami (infografiki, filmy, zadania interaktywne). Całość materiału podzielona została na bloki. Treść merytoryczna jest podzielona na mniejsze jednostki z elementami interaktywnymi. Każda jednostka zakończona jest podsumowaniem, zestawem pytań oraz zestawem interaktywnych ćwiczeń.

E-podręczniki opracowywane są od podstaw przez multikompetencyjne zespoły autorskie, w skład których wchodzą profesorowie uczelni partnerskich, metodycy, redaktorzy, nauczyciele, uczniowie będący przedstawicielami wszystkich objętych projektem etapów edukacyjnych.

Prezentowane testowe fragmenty e-podręczników zostaną udostępnione na platformie www.epodreczniki.pl. Platforma technologiczna tworzona przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe to pierwszy w pełni otwarty standard dla modelowego e-podręcznika, pozwalający na rozbudowę o dodatkowe funkcjonalności oraz integrację z zewnętrznymi usługami i systemami informatycznymi dla cyfrowej edukacji. Platforma tworzona jest w oparciu o ciągłe testy z grupami użytkowników końcowych obejmujących zarówno nauczycieli, jak i uczniów na różnych poziomach edukacyjnych. W ostatnich miesiącach trwały prace związane z udostępnieniem znacznie szerszych możliwości oraz wielu zmian w interfejsach e-podręczników na podstawie badań i testów w szkołach. Zaprezentowane zostaną nowe funkcjonalności, takie jak zadania i ćwiczenia interaktywne, animacje, krzyżówki, gry edukacyjne oraz nowe nagania audio i wideo. Różnice będą również widoczne w sposobie nawigacji oraz układach treści, które będą umieszczone nie tylko w prostym układzie liniowym, ale także w ramach interfejsu kaflowego czy układu kolumnowego. Pojawią się ponadto nowe style pozwalające oznaczać treść jako streszczenie, biogram, doświadczenie i wiele innych.

Dodatkowo przygotowane zostały pierwsze wersje aplikacji mobilnych na systemy operacyjne Android, iOS oraz Windows Phone/8, które pozwolą uczniom i nauczycielom na dynamiczne pobieranie lokalnie oraz synchronizację treści edukacyjnych z platformy www.epodreczniki.pl w sytuacji, kiedy użytkownik będzie miał problemy z dostępem do Internetu. Ponadto treści pierwszego e-podręcznika z matematyki po raz pierwszy w Polsce udostępnione zostały na jednym z najpopularniejszych kanałów edukacyjnych na świecie iTunes U.

Od września 2015 r. szkoły będą mogły korzystać z gotowych, bezpłatnych e-podręczników do 14 przedmiotów, dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.

Harmonogramy poszczególnych odsłon dostępne są poniżej: